Translate

Thursday, May 29, 2014

رَپِرهایی با تعداد واژگانی بیش از شکسپیر

رپ و هیپ‌هاپ بسیاری شنوندگان را یاد حرکات تحریک‌آمیز زنان سیاه‌پوست می‌اندازد و اندکی را به این فکر که چطور این گونه موسیقی در غنای زبان محاوره امروزی تاثیر داشته است. مت دانیلز، طراح و محقق داده، به تازگی در تحقیقی تعداد کلماتی که خوانندگان این گونه‌های موسیقی در متن ترانه‌هایشان استفاده کرده‌اند، را محاسبه کرده و به این نتیجه رسیده که یکی از آن‌ها حتا رکورد شکسپیری که عشاق ادبیات همواره به دایره واژگان او نازیده و به عنوان یکی از نابغه‌های زبان انگلیسی شناخته شده را نیز شکسته است! شکسپیر در مجموع تمامی آثارش بیست و هشت هزار و هشتصد و بیست و نه واژه بکار برده و حدس زده شده که بیش از صدهزار واژه می‌دانسته است. بسیاری از زبان‌شناسان معتقدند او تنها فردی بوده که دایره واژگانی به این وسعت داشته است. این آمارها درباره شکسپیر، مت دنیلز را بر آن داشت تا مقایسه ای میان شکسپیر و گروهی از هنرمندان هیپ.هاپ انجام دهد. علاوه بر این مت دانیلز سراغ رمان کلاسیک موبی‌دیکِ هرمان ملویل نیز رفته است.
به گزارش وبسایت اِن.آر.سی، مت دانیلز ۸۵ هنرمند هیپ‌هاپ را انتخاب و روی متن ترانه‌های سه تا پنج آلبوم هر یک کار کرده که در مجموع حدود ۳۵ هزار کلمه از ترانه‌های آن‌ها را شامل می‌شود. شیوه کار او به این ترتیب بوده که سی و پنج هزار واژه از ترانه‌های خوانندگان هیپ.هاپ را انتخاب کرده، سی و پنج هزار واژه از آغاز موبی‌دیک و پنج هزارتا از آغاز هفت نمایشنامه شکسپیر شامل هملت، رومئو و ژولیت، اُتللو، مکبث، داستان زمستان، آن‌طور که می‌پسندی و ترویلوس و کرسیدا. او سپس از طریق مهندسی داده هاف اطلاعاتی استخراج کرده است.
نتیجه‌ای که از این تحقیق حاصل شده نشان می‌دهد که اِسوپ راک با هفت هزار و سیصد و نود و دو واژه منحصربه فرد غیرتکراری از مجموع سی و پنج هزار واژه بررسی شده از همه رَپِرها، شکسپیر و هرمان ملویل دایره واژگان گسترده‌تری دارد. در این تحقیق شکسپیر از میان سی و پنج هزار واژه بررسی شده پنج هزار و یک صد و هفتاد واژه منحصر به فرد و غیرتکراری دارد و هرمان ملویل در نگارش موبی‌دیک شش هزار و بیست و دو واژه. آن طور که نمودار دانیلز نشان می‌دهد، شانزده رَپِر دایره واژگانی وسیع‌تر از شکسپیر دارند و سه رَپِر دیگر نیز رکورد هرمان ملویل را می‌زنند. دانیلز برای انجام این تحقیق از نام‌های بزرگ عالم هیپ.هاپ استفاده کرده است. از فیفتی سنت و لیل وین و کان‌یه وست و جی زی گرفته تا نیکی میناج و توپک و میسی الیوت و امه‌نم. با این همه نکته‌ای که در این نمودار توجه را جلب می‌‌کند این است که اکثر این نام‌های شناخته شده در پایین لیست دیده می‌شوند و آن‌هایی که رکورد ملویل و شکسپیر را زده‌اند و آماری این چنینی خلق کرده‌اند، چندان شناخته شده نیستند. روزنامه گاردین پس از انتشار این تحقیق در یادداشتی با عنوان اِسوپ راک، رَپِری با دایره لغاتی وسیع‌تر از شکسپیر به همین مسئله می‌پردازد و این پرسش را مطرح می‌کند که آیا تنها برخورداری یک هنرمند از چنین دایره واژگان او را تبدیل به رَپِری خوب می‌کند؟ اِسوپ راک، هنرمند نیویورکی که از انتهای دهه نود کار خود را آغاز کرد را بیشتر با پیچیدگی‌های ترانه‌هایش یا نامفهوم بودن محض بعضی از آهنگ‌هایش می‌شناسند، هنرمندی که پربازدیدترین کارش تنها اندکی بیش از سه میلیون نفر بیننده داشته و در همین لیست هستند کسانی نظیر فیفتی سنت که در وبسایت یوتیوب نزدیک به دویست میلیون بیننده تنها برای یک آهنگ داشته‌اند. با این همه فیفتی سنت از آخر در رتبه چهارم ایستاده است. نویسنده گاردین دراین‌باره می‌گوید که آن‌طور که از نتایج تحقیق برمی‌آید، بین استفاده کمتر از کلمات و محبوب بودن ارتباطی وجود دارد. وبسایت مجله رولینگ استون پس از انتشار نتایج این تحقیق گفت‌وگویی با اِسوپ راک نفر اول لیست داشته که طی آن راک می‌گوید اگر لیست اولیه شامل هنرمند هیپ‌هاپ بیشتری بود، او در میان آن‌ نام‌ها دفن می‌شد و اصلن به چشم نمی آمد. پس از اِسوپ راک، جی.زد.ای و آر.زد.ای. هر دو از گروه بسیار معروف وو تانگ کلن قرار گرفته‌اند و گروه کانینگ لینگوییستز (زبان‌بازان) نیز در رتبه پنجم قرار گرفته‌اند. 
http://www.youtube.com/watch?v=5VtsTW_t9xk 
موسیقی هیپ.هاپ که توسط جوانان رنگین‌پوست آمریکایی آفریده شده، در حال حاضر بنا بر آمارها ۷۵ درصد مخاطب سفید پوست دارد و یکی از تاثیرگذارترین عناصر بر فرهنگ پاپ امروزی در غرب است. هیپ‌هاپ در همگانی شدن اصطلاحات خاصی در زبان محاوره و تغییر معنای برخی کلمات و اصطلاحات تاثیری تعیین کننده داشته و از این موسیقی به عنوان صدای اقلیت نیز یاد می‌شود. با این همه ویدئو کلیپ‌هایی که این ترانه‌ها را همراهی می‌کنند و همچنین محتوای اغلب آن‌ها به دلیل خشونت‌آمیز بودن و ضدزن بودن‌شان همواره مورد انتقاد بسیاری قرار گرفته است.
پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۳   
http://www.radiofarda.com/content/f1-the-largest-vocabulary-in-hiphop/25374756.html