Translate

Sunday, June 23, 2013

زمان گرفتن گریبان مصباح یزدی فرارسیده

با افتادن تشت مصباح یزدی از بام انتخابات 92 و رای 4 میلیونی جلیلی (با همه حمایت های وی و شبکه سازمانی که تا درون بسیج هم نفوذ کرده)، روزنامه جمهوری اسلامی روز گذشته چند پرسش را از مصباح مطرح کرده است. مصباح یزدی رای به جلیلی را حجت شرعی اعلام کرده بود و در 4 سال پس از کودتای 88، فرماندهان سپاه و بسیج و نیروی انتظامی را هر از چندگاهی خدمت وی می بردند تا رهنمود بگیرند! و حالا معلوم شده با همه بسیج نیرو به سود جلیلی این تفکر، یعنی تفکر و اسلامی متحجر مصباح یزدی حداکثر پایگاه وی 4 میلیون است. بی شک از بازندگان بزرگ انتخابات 92 یکی هم مصباح یزدی است در کنار احمد جنتی دبیر شورای نگهبان و شیخ محمد یزدی دبیر حکومتی روحانیت حوزه علمیه قم.

روزنامه جمهوری اسلامی خطاب به مصباح یزدی از وی چند سئوال پرسیده است.

یک) امام خمینی درپیام تاریخی و پر‌نکته حضرت امام خمینی به روحانیت در سوم اسفند ۱۳۶۷ نوشته‌اند: دیروز “حجتیه‌ای‌ها” مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز انقلابی‌تر از انقلابیون شده‌اند!” پرسش این است که ایشان تا کنون درباره تفسیر و تحلیل این پیام تاریخی چه اقداماتی کرده‌اند و آیا در میان منابع و مواد آموزشی و یا برنامه‌های جنبی مرکز آموزشی ایشان، بخشی هر چند محدود به شناخت ویژگی‌های جریان حجتیه و مبانی فکری و تاریخ عملکرد آن اختصاص یافته است؟

دو) مصباح که برای پیروزی جلیلی آن گونه وارد میدان شدند و برخی نشریات مربوطه و نیز برخی شاگردان از تقدیم طلاهای یکی از نزدیکان ایشان به ستاد انتخاباتی آن نامزد خبر دادند، چرا حتا یک روز خودشان و فرزندانشان در جبهه حضور نیافتند ؟

سه) مصباح در این سال‌ها سخت بر مطلق بودن اختیارات ولی فقیه و ما فوق قانون بودن وی تاکید کرده و مشروعیت قوانین را نیز برخواسته از تایید ولی فقیه شمرده‌اند و به مخالفان آن تاخته‌اند. این در حالی است که ایشان در مباحث خود در زمان حضرت امام خمینی، در سال‌های ۶۵-۶۶که در قالب کتاب نیز منتشر شده از جمله در استدلال بر لزوم “نظارت دقیق” بر “اعمال رهبری” و حتی تشکیل “دادگاه خبرگان” برای رسیدگی به کارهایی که به تعبیر ایشان به “زعم فقهای مجلس خبرگان صحیح و مطابق موازین شرعی و معیارهای عقلی نبود” و عزل وی در صورت اثبات عدم شایستگی، می نویسند: “زیرا در اسلام، غیر از معصومین علیهم‌السلام هیچ کس فوق قانون نیست، بلکه همه باید تابع قانون باشند”. و نیز افزوده اند: “چنین نیست که رهبر جامعه اسلامی قدرت مطلق و بی چون و چرا داشته باشد و کسی نتواند وی را مورد پرسش و بازخواست قرار دهد”. (حقوق و سیاست در قرآن، ص ۲۶۲-۲۶۳) خاستگاه تحول و مبنای تبدیل نظر ایشان از آن دیدگاه به نگاه کنونی چیست؟

چهار) چگونه از سوی برخی حامیان دولت فعلی از جمله اسن مصباح، به نفع احمدی نژاد، آن همه کرامات غیبی و فضائل معنوی به عنوان پشتوانه مطرح می‌شود، آن وقت در فاصله‌ای اندک این گونه مایه اعلام برائت آشکار و پنهان حامیان دیروز می‌شود؟ چگونه بود که مصباح خبر داد وجود مقدس ولی عصر مشغول دعا برای این فرد بوده است. و نیز تاکید کرد آیندگان به این نتیجه خواهند رسید که انتخاب وی مشحون کرامات و معجزات بوده و آن را نفخه الهی در این زمان و ناشی از یاری عنایات امام زمان شمرد، اما اینک چنین گونه مبغوض گردد؟
پیک نت، دوم تیرماه

واقعن این جانور کیست و در پی چیست؟