Translate

Tuesday, February 25, 2014

اعدام در میدان­ها و خیابان­ها!؟

چرا مراجع مذهبی به زبان مردم فتوا نمی دهند؟
بحث درباره اجرای حکم قصاص و دیگر حدود و تعزیرات اسلامی در ملاء عام و برابر چشم مردم و اصل حکم قصاص و اجرای این حکم در روزهای اخیر بالا گرفته است. روزنامه آسمان که هنوز مرکب روزانه شدنش خشک نشده بود، به بهانه انتشار مطلبی در باره قصاص توقیف شد و شش مرجع مذهبی نیز در باره قصاص در برابر چشم مردم نظر داده­اند.


در مورد نخست، یعنی توقیف روزنامه آسمان، در خوش بینانه­ترین حالت خطاب به مدیر مسئول و سردبیر این روزنامه باید پرسید: حالا وقت انتشار مقاله قصاص بود؟ حتا از تجربه شمس­الواعظین که در آغاز دولت خاتمی با انتشار مقاله­ای در همین ارتباط بهانه توقیف روزنامه­اش را فراهم ساخت نیز درس نگرفتید؟
دشمنان آزادی مطبوعات نمی­توانند به بهانه انتشار گزارش یا مصاحبه با مردم و انتشار مقاله درباره فساد تاریخی در حکومت اسلامی و مافیایی که مانند زالو ثروت ملی مملکت و ملت را در هشت سال گذشته مکیدند، روزنامه­ای را که مُهر اصلاحات بر پیشانی دارد توقیف کنند. اما به آسانی می­توانند به بهانه­هایی مانند قصاص چنین کنند. آیا درک این مسئله دشوار است، آن هم از سوی امثال محمد قوچانی که ماشاء الله ادعای همه فن حریفی هم دارد!
اما درباره نظرخواهی از مراجع مذهبی درباره قصاص در ملاء عام، این مراجع، حتا امثال آیةالله صانعی که فارسی­اش بر عربی­اش برتری دارد، چنان سخن می­گویند و نظر می­دهند گویی در نجف نشسته­اند و برای عرب­ها سخن می­گویند. چند کلمه به فارسی و بیش از چندین کلمه به عربی. از آن غم انگیزتر دستور زبانی آشفته و درهم ریخته در جملاتی که معلوم نیست افعال آن کجا هستند و نقطه در کجای جمله خواهد نشست. مردم از این جملات و فتاوی چه می­فهمند؟
ظاهرن این مراجع به زبان هم، برای یکدیگر ابراز نظر می­کنند و یا با این زبان برای رئیس قوه قضائیه و دادستان این قوه، از این طریق پیام می­فرستند!
خبرگزاری ایسنا از شش مرجع مذهبی در باره اجرای جکم قصاص به اعدام در ملاء عام برابر مردم، نظرخواهی کرده است. همه آنها در جملاتی چندپهلو تا نه سیخ داغ شود و نه گوشت سرسیخ بسوزد، با همان ایرادی که در بالا اشاره شد با اعدام در برابر مردم تقریبن مخالفت کرده­اند و ای کاش این مخالفت را به زبانی فارسی و مردم فهم و منسجم و نه چند پهلو و مراجع فهم، ابراز کرده بودند.
پنج مرجع مذهبی در باره اجرای حکم قصاص به اعدام در ملاء عام، نظر داده­اند. این نظرات را خبرگزاری ایسنا به نقل از پایگاه شیعه منتشر کرده است.
آیةالله شبیری زنجانی
- وجوب اجرای حدود در ملاعام از ضروریات دین نیست. بلکه اصل وجوب آن حتا در حد زنا مورد اختلاف است. البته در رجحان آن بحثی نیست.
- ممانعت از شرکت افراد در فرض ترتب مفسده بر حضور آنان مانعی ندارد و تشخیص آن با حاکم شرع است.
آیةالله مکارم شیرازی
الف) دربرخی از حدود سفارش شده که در حضور عده­ای اجرا شود؛ اما اگر اجرای حد در ملا عام پیامدهای منفی داشته باشد، باید از آن پرهیز شود.
ب) سزاوار است در این گونه موارداز حضور آنها جلوگیری شود.
آیةالله موسوی اردبیلی
باید اجرای حد در حضور جمعی که اقل آن سه نفر است، صورت بگیرد. البته در بعضی موارد به حسب دلیل خاصی کم تر ازسه نفر کفایت می­کند ولی حضور مردم جزء لاینفک اجرای حدود نیست و چنانچه حضور مردم مفسده داشته باشد به طور پنهانی اجرای حد می شود و چنانچه حضور بعضی از افراد به مصلحت نباشد،از حضورآنان جلوگیری می­شود.
آیةالله سید صادق روحانی
1) اجرای حدوددر ملا عام به مقتضای دلیل که دال است بر این که سزاوار است اعلام شود به مردم برای حضور اقامه عدل و حتا عده­ای گفته­اند واجب است حضور جماعت همان­گونه که حضرت امیر علیه السلام فرمودند بر حضور در هنگام اقامه حد.
2) ظاهر دلیل خاصی نیست ومانعی ندارد.
آیةالله نوری همدانی
بهتر است در ملاعام باشد و چند نفرهم باشند کافی است . در صورتی که آثارنامطلوب برای بعضی دارد شرکت نکنند.
آیةالله صانعی
به طور کلی در شرع مقدس هیچ الزامی بر علنی بودن تعزیرات بلکه حدود (بغیراز حد زنا فی­الجمله) نداریم و اگر علنی بودن اجرا مجازات موجب اذیت و تضییع حیثیت مجرم و یا وابستگان به آنها یا موجب بدبینی به اسلام و مضر به آن باشد، حرام و غیر جایز و تعدی در مجازات محسوب و معصیت کبیره است و حکم آوردن کودکان و غیر آنها از کسانی که تماشای اجرای حکم موجب تاثیر نامناسب ولو با احتمال در آنها باشد به حکم حرج و ضرر روحی برای آنها نیز حرام و معصیت است.