آیـــــــــةالله
نخست:
وقتی یک پشّه و یک
قورباغه آیةاللهاند، من چرا نباشم؟
آنجا که همه پدیدههای
هستی انگشت اشاره به سمت حضرت ” او” دارند، من چرا از این گردونه دور افتم و
قدر آیةاللهی خود را ندانم؟
بله، من محمد نوری
زاد آیةاللهام و چون آیةاللهام، برای خود فتاوایی دارم. و براین باورم
که هرکس در هرمرتبه ای که هست، برای خودش یک آیةالله تمام عیار است و حتمن
نیزبرای خود فتاوایی دارد.
دیگر آن که وقتی
یکی مثل حضرت شیخ علی فلاحیان گوش تا گوش سرمیبُرد و تریلیتریلی مواد مخدر
رد میکند و هم زمان بر لباس و ریش آیةاللهی خویش عطر میافشاند، پس من یکی
چرا در صدور فتاوای آیةاللهی خود دل دل کنم و از شماتت دیگران
بهراسم؟
پس این شما و این تازه
ترین فتاوای حضرت آیةالله محمد نوری زاد.
پرسش یک: حضرت آیةالله
نوریزاد، اخیرن شاهد افتتاح حوزههای علمیه با شکوه دارای متعلقاتی چون
خوابگاههای هتلگونه برای طلاب و استخر و جکوزی و باشگاههای ورزشی برای
طلاب و کتابخانه و سالنهای مجلل برای طلاب و خلاصه شاهد افتتاح این جور حوزههای
علمیه مجلل أن دَر مجلل برای طلاب نازدانه هستیم.
نظر جناب شما دراین
خصوص چیست؟ حلال است یا حرام است؟ جایزاست یا جایز نیست؟
پاسخ حضرت آیةاللهی:
ما کاری به این نداریم
که اگر اکثر این طلاب نازنین از آی.کیو مناسبی برخوردار بودند، حتمن در کنکور
سراسری دانشگاهها و در رشتههای شاخص و خاص پذیرفته می شدند و به آن سو می
رفتند و قس علیهذا. اما حتمن به این کارداریم که هیچ کدامشان از این جور حوزههای
مجلل روحانی بیرون نمی آیند.
آن آخوندهایی که درحجرههای
نداری، بر بستری از فقر و مسکنت زیستند و بر ساده زیستی خود غرور ورزیدند و
در درس اخلاقِ خود آموختند که هماره خاک پای مردم باشند، همین که به ضرب
انقلاب از نردبان قدرت بالا خزیدند، پوست از تن مردمان کندند و دریدند و آن
کردند که مغولان با ایران و ایرانیان نکردند. حال اکنون ببیند آخوندهایی که
از چنین حوزههای مجللی بیرون بزنند با نسل بشر چه میکنند.
ما که آیةالله نوریزاد
باشیم، اخیرن فیلمی دیدیم از مدارسی که کپری بودند. بی در و پیکر و شرم آور و
بهتانگیز با کودکان گرسنه ای که بر زمین غارت شده بلوچستان، هرمزگان و
خوزستان نشسته بودند و درس میآموختند.
به فتوای ما تا زمانی
که کودکان ما در هر کجا سرپناه مناسب و حمام و مدرسه و لباس و غذای بایسته
ندارند، آجر بر آجر این جور حوزههای علمیه نهادن و اساسن آجر بر آجر هر جور
حوزه علمیه با هر مختصات و با هر نیّت نهادن جایز که نیست هیچ بل
حرام أن+دَر حرام است و حتا داخل شدن بدانها نیز برای علمآموزی حرام أن+دَر
حرام است، چه رسد به تمتع ازین تشکیلات فرعونی جناب تمساح یزدی و ردیف بودجهای
که هرساله از بیتالمال میبلعد تا طلاب نازنینی در مجاورتشان تربیت شوند
و عربده کشی بیاموزند!؟
پرسش دو: نظر شما درباره
جدایی دین از سیاست چیست؟
آیا همچون مرحوم سیدحسن
مدرس با آن موافقید، یا همچون جنابان آیات بس عظام نوری همدانی و جنتی و شیوخ
محترم و آبرومندی چون روحالله حسینیان و پورمحمدی بر امتزاج دین و سیاست تا
دسته و بیخ حریصاید و برای همین امتزاج مصرانه برنامهها داشته و دارید؟
پاسخ حضرت آیةاللهی:
جدایی دین از سیاست نه
تنها یک ضرورت اجتماعی و منبعث از کلی تجربیات پرهزینه بشری، بل یک واجب شرعی
است و هرکس در هر لباسی اگر قدمی در اتصال دین و سیاست بردارد در ردیف دشمنان
دین و بشریت قرار میگیرد.
دفع دخل مقدر:
بر این سیاق دفع میکنیم
که هرگاه پرسندهای بپرسد چرا؟ ما پیشاپیش پاسخ داده باشیم چون که آخوند جماعت در
درازنای تاریخ همه جور خطا مرتکب شده بود الا آدمکشی و تاراج اموال مردم و
آبرو بردن و بی خانمان کردن و دروغ گفتنهای ملی و ترویج ریاکاری و هدر دادن فرصت
ها وخسته کردن نسلها که این همه نیز به برکت انقلاب اسلامی و آخوندهایی مثل
همینها که شما یک چندتاشان نه همه را، برشمردید، صورت اجابت بخود گرفت و دست
آخوندهای اسلامیِ ایران را به خون و آبرو و مال حرام آغشته کرد و آن شد که
نباید می شد. لهذا ما مصرانهتر از مرحوم مدرس بر جدایی دین از سیاست اصرار
می ورزیم.
البته فصل این جور
حرفها مدتهاست که سرآمده و دکان و بازارش رونقی ندارد و ما و شما بر سر سوراخی
فلوت می زنیم که شیپور زنانی بس ماهرتر پیش از ما انواع ملودیها را نواختهاند
و هرچه را موجود بوده برداشته و بردهاند.
مثل همین شعار مرگ
برآمریکا. که ما هنوز مثل آدمهای صغیر و نا بالغ ازخود می پرسیم امام خمینی
موافق شعار مرگ بر آمریکا بوده است یا نه؟ که اگربوده ما همچنان ادامهاش
بدهیم و خدای ناکرده مبادا به این وحی مُنزَل پشت کنیم.
پرسش سه: جمهوری اسلامی تا کنون حدود سی میلیارد دلار به بشار اسد کمک نقدی کرده است. حالا
ارسال کمکهای تسلیحاتی، دارویی، غذایی و اقلامی از این دست بماند
آیا شما با این رویه که عمدتن به دستور شخص رهبر انجام پذیرفته و میپذیرد موافقید؟
آیا شما با این رویه که عمدتن به دستور شخص رهبر انجام پذیرفته و میپذیرد موافقید؟
وجه شرعی این مراودات
در چیست؟
پاسخ حضرت آیةاللهی:
صورت ظاهر پرسش شما به
یک مراوده ملی بند است.
یعنی وقتی یک کشوری درمعرض خطر قرار گرفته آیا ما باید به آنجا مدد برسانیم یا نه. اما از آنجا که در مراودات فیمابین پای پول مردم و اسلحه مردم و دارو و مواد غذایی مردم در میان است پرسش شما پای به وادی استفتاء می نهد و مرا ناگزیر از پاسخگویی می کند.
یعنی وقتی یک کشوری درمعرض خطر قرار گرفته آیا ما باید به آنجا مدد برسانیم یا نه. اما از آنجا که در مراودات فیمابین پای پول مردم و اسلحه مردم و دارو و مواد غذایی مردم در میان است پرسش شما پای به وادی استفتاء می نهد و مرا ناگزیر از پاسخگویی می کند.
سخن کوتاه کنم که این
رفتارِ رهبر حرام أن+دَر حرام بوده و تأکید میکنم حرام أن+دَر حرام است.
دفع دخل مقدر:
هرگاه پرسنده ای بپرسد
که چرا؟ ما پاسخش را از پیش داده باشیم چون که در مال مردم صرفن و مؤکّدَن تنها
باید با اجازه خود مردم دست بُرد و گرنه مگر دزدان جز این میکنند؟
پرسش چهار: نظرشما درباره
حجاب اجباری و گشت ارشاد و همه این محدودیتهای این چنینی چیست؟
آیا موافقید یا مخالف؟
پاسخ حضرت آیةاللهی:
حقیر پیشنهاد دارم که
این گشت ارشاد برود یک گشتی در کوچه پس کوچههای آقایان بزند و میزان رُفت و
روب ایشان را و آقازادههاشان را و نیز بستگان و دوستان شان را یک برآوردی
بکند و بعدش ازخود بپرسد آیا باید از این غارت عظما تنش بلرزد یا از آشکار
شدن چند تار موی تنی چند از بانوان؟
مختصر مراجعه به دنیای
عقل نشان میدهد که در امر دین و گرایشات دینی تحکم و اجبار و شلاق و خط کشیهای
حکومتی، بیش از آن که به رواج یک امر دینی پا بدهد، به اشاعه و گسترش نفرت از
دین خدا و پیغمبرش و تخفیف و ذلت هرچه از مقدسات که باقی مانده، سرعت میدهد.
الاحقر من الاحقر
آیةالله حاج شیخ محمد
نوریزاد
(متن کمی انگولک شده
است)